Roadtrip: Tyskland

Efter några dagar i Sverige och Danmark var det dags för oss att bocka av ännu ett land. Denna gång Tyskland. Tyskland är ett land jag aldrig varit i tidigare så det var riktigt intressant att för första gången besöka det landet.

Vi körde flera timmar efter att vi passerat gränsen i Danmark och kom fram sent på kvällen till en stad som heter Oldenburg. Vi checkade in på ett hotell, som turligt nog låg nära centrum. Kvällen bestod därmed av en rundvandring i det mysiga lilla centrumet och sedan avslutades dagen med en drick och lite tysk mat på en restaurang.

Vi körde ner från Danmark in i Tyskland så att vi passerade Flensburg, Hamburg och Bremen. På hemvägen tog vi en lite annan rutt för att inte behöva köra genom hela Danmark igen, utan då tog vi en färja från Puttgarden (Tyskland) till Rødby (Danmark) som tog mindre än en timme.

Våra stopp i Tyskland på ditvägen (röd): Oldenburg
Våra stopp i Tyskland på hemvägen (orange): Bremen - Lübeck

Vi stannade inte på så många ställen, som ni ser, utan vi körde ganska långa sträckor istället varje dag. Det gick fort att köra som tur, eftersom det var autobahn hela tiden då vi körde. Det enda som harmade oss lite under det här resan var att färjan från Tyskland till Danmark kostade oss mer än 100€ trots att sträckan var löjligt kort. Vi har ju försökt få det här till en så billig resa som möjligt, men med den här färjekostnaden och brokostnaderna i Danmark steg resans pris ganska mycket. Hur som helst har det ju gett oss fina minnen så några engångskostnader ska nog inte störa oss resten av livet.

Efter en natt i Oldenburg hade vi ännu hela förmiddagen tid att gå i stan. Eftersom det var mörkt föregående kväll passade det bra att ta alla bilder då på dagen. Det regnade lite, så staden var troligtvis extra lugn på grund av det.

Vi gick längs med den långa gågatan och vek av ibland för att gå längs med alla smala gränder. Många hus var så fint dekorerade med blommor, något som man inte ser allt för ofta här hemma.

Sedan åkte vi vidare till Holland, men det blir ett skilt inlägg om det. Nu fortsätter vi därför med hemvägen genom Tyskland.

Förutom att stanna i Bremen för att shoppa lite blev Lübeck vårt huvudsakliga stopp på hemvägen. Vi stannade här en natt och fick njuta av ett fint väder den kvällen vi var där. Det rinner en å genom staden som gjorde allt så mycket finare. Lübeck påminner faktiskt väldigt mycket om Åbo med sina uteserveringar längs ån, så det kändes ganska givet att man skulle tycka om den staden.

Vi åt en av de godaste vegetariska hamburgarna nånsin och fick dessutom varsin drink på köpet. Inte illa, inte illa.

Vi stannade till utanför Holstentor, en port som under medeltiden fungerade som stadens stadsport. När man gick igenom den såg man staden på andra sidan, så det kändes verkligen som en port in till staden fastän den idag bara fungerar för fotgängare.

Sedan var det dags att köra norrut till Puttgarden, som ligger ungefär en timme från Lübeck. Därifrån tog vi färjan över till Danmark och vår hemresa genom Danmark och Sverige kunde börja.

I nästa reseinlägg kommer bilder från vår resas sista stopp - Holland!

Jarina

Jag är en 25-åring bosatt i Åbo, ursprungligen från Hangö. Jag studerar internationell ekonomi, jobbar med marknadsföring och fotograferar en hel del. Det jag visar upp här är min vardag - en vardag där fokuset ligger på bilderna. Hoppas du trivs!