Nidri, Grekland

Nu har vi kommit hem från vår lilla Greklandsresa och därför kommer här nu ett långt inlägg med diverse bilder från resan. Vi reste till Nidri, som ligger på ön Lefkas väldigt nära fastlandet. Det visade sig vara en toppendestination och vi trivdes väldigt, väldigt bra!

Såhär ser den lilla byn Nidri ut uppifrån bergen. Nidri är det kändaste turiststället på Lefkas, men trots det var det ändå inte smockfullt med människor, vilket var skönt. Det finns gott om utbud av restauranger och butiker så Nidri gav mer en stadskänsla än en bykänsla.

En morgon bestämde vi oss för att gå iväg till ett närliggande vattenfall. Det blev ca 8km promenad, vilket var väldigt uppfriskande sådär tidigt på dagen. Vattenfallet har inte så mycket vatten i sig just den här årstiden eftersom det är torrperiod, men det var en fin upplevelse att se det i alla fall. Vi kronade vår lilla utflykt med glass på hemvägen. Den första glassen på hela resan, men absolut inte den sista.

En av dagarna bestämde vi oss för att hyra en bil. Vi ville åka runt ön utan att passa på olika busstidtabeller så för oss var bilhyrning det bästa alternativet. Trafiken var relativt lugn, men vägarna är så otroligt smala att man fick koncentrera sig ordentligt när man körde.

Vi fick se så många fina landskap och höga berg när vi åkte runt ön. Det här fotot är taget precis utanför Nidri. Jag tycker att hela Lefkas i sig påminner väldigt mycket om California. I alla fall landskapsmässigt med de höga bergen och växtligheten. Väldigt vackert!

Vi lämnade Nidri bakom oss och körde söderut. Vi stannade nära Egremni beach för att titta på utsikten och då möttes vi av det här klarblåa vattnet. Vattnet var påriktigt så blått att det gjorde ont i ögonen att se på det. Så fint, men så konstigt på samma gång.

Efter första stoppet körde vi ännu längre söderut till en plats som heter Porto Katsiki. Det är en stor och populär vit stenstrand med lika klarblått vatten som det tidigare stället. Alla stränder på Lefkas har stenstränder, vilken är lite synd för sandstränder är ju så mycket skönare.

Efter vår lilla roadtrip runt ön åkte vi hem tillbaka till Nidri. Varje kväll var vi ut och äta mat på någon av restaurangerna vid hamnen och varje kväll åt vi grekisk sallad som förrätt. Det var nog de godaste salladerna jag nånsin ätit. Jag förstår inte hur så få ingredienser kan bli så jäkla gott.

En annan dag åkte vi iväg på en heldagskryssning som kallas "Forgotten Island Cruise". Vi åkte alltså omkring till ett flertal olika öar i närheten, som inte är så kända bland turister. Vissa öar var till och med helt obebodda, så det var väldigt intressant att besöka dem.

Största delen av kryssningen gick ut på att beundra det kristallklara vattnet och flera gånger stannade vi på olika ställen för att ta en simpaus. Jag som annars är lite skraj för djupt vatten vågade till och med simma flera gånger - framsteg!

Här var vi i land på en av öarna vi stannade vid. Kastos heter den. Jag låter bilderna tala för sig själva, för ni ser ju själva hur fint det är. Husen, landskapen, havsvattnet, maten, människorna... Ja allt var verkligen perfekt och så fint bevarat. Den här dagskryssningen var nog den bästa upplevelsen under hela resan!

Härmed avslutar jag också det här inlägget. Det blev en hel del bilder ser jag nu, men förhoppningsvis inte allt för många på en gång. Jag kan ännu avsluta med att säga att jag verkligen rekommenderar Nidri som resemål. Resan dit var väldigt smidig och allt fungerade smärtfritt hela veckan, så jag har bara positiva erfarenheter från den här resan. Om jag får möjligheten åker jag gärna dit igen!

Jarina

Jag är en 25-åring bosatt i Åbo, ursprungligen från Hangö. Jag studerar internationell ekonomi, jobbar med marknadsföring och fotograferar en hel del. Det jag visar upp här är min vardag - en vardag där fokuset ligger på bilderna. Hoppas du trivs!