Mina objektiv

I det här inlägget tänker berätta om vilka objektiv jag använder och vad jag tycker att är bra/dåligt med dem. Jag får ofta frågan vilken kamera jag använder eller vilket objektiv jag fotar med, så därför är det kanske en bra idé att göra ett sådant här inlägg! :)

♥ Canon EF 20-35mm f/3,5-4,5 USM

Det här objektivet har jag haft i ett par års tid nu och jag använder det enbart till landskapsbilder eller om jag vill fota något annat som kräver vidvinkel. Objektivet är helt okej, inte det bästa jag har, men definitivt prisvärt eftersom jag köpte det begagnat för endast ett par hundra euro. Objektivet presterar bra och ger skarpa bilder, men är tyvärr väldigt långsam på att fokusera och ännu långsammare då det är mycket motljus. Men det här objektivet rekommenderar jag ändå! I det stora hela är det ändå ett bra, skarpt och prisvärt objektiv som jag har utvecklats mycket med! 

Exempel på bilder tagna med objektivet!

♥ Canon EF 50mm f/1,4 USM

Det här är mitt trognaste objektiv som alltid är på kameran. Eller i alla fall oftast. Jag använder det här objektivet till det mesta: vardagsbilder, porträttfotograferingar, naturbilder med mera. Det är skarpt så länge man inte använder den största bländaren. Så därför brukar jag gå upp till bländare 2,0 för att få toppen bilder! Jag har nog inget att klaga på när det gäller det här objektivet, för det passar verkligen så bra till många olika sorters fotograferingar och funkar bra som ett all-round objektiv! 

Exempel på bilder tagna med objektivet! Här har jag nu bara porträttbilder som exempel, men alla vardagliga bilder jag lägger upp här i bloggen är troligtvis också tagna med 50mm-objektivet.

♥ Canon EF 100mm f/2,8L IS USM Macro

Det här är min nyaste kompis i samlingen. Jag köpte det här objektivet i slutet av sommaren och har inte hunnit använda det jättemycket ännu, men visst har jag provat en del! När jag köpte objektivet var jag mest intresserad av hur bra det går att fota porträtt med det och det visade sig gå jättebra! Så nu är det nästan så att jag föredrar det här objektivet framför 50mm-objektivet på porträttfotograferingar. Det fokuserar snabbt och tyst (även i motljus!), bildkvaliteten är skarp och färgåtergivningen är jättebra. Dessutom är det ju ett macro-objektiv så man kan fota väldigt fina närbilder i t.ex. naturen. Fastän det här objektivet kostar närmare tusen euro så måste jag säga att det nog är värt det priset - man får helt enkelt vad man betalar för och därför är nog det här mitt favoritobjektiv just nu! 
 
Exempel på bilder tagna med objektivet!

Min kamerautrustning varierar ganska mycket hela tiden, eftersom jag gärna säljer bort ett objektiv då jag köper ett nytt ifall jag känner att de kompenserar varandra. Men just nu är jag relativt nöjd med min utrustning, trots att jag bara har tre stycken objektiv. Därför har jag för tillfället inga planer på att uppgradera eller köpa nytt, men då jag gör det kommer jag högst antagligen köpa en ny kamera eller ett nytt vidvinkelobjektiv. Vi får helt enkelt se! :)



Roligt inlägg och fina bilder!! Vad har du för kamerahus? Jag har ganska lika utrustning ( vidvinkel 17-40 f4 , 50mm 1.4 och Tamrons macro 90mm) men utöver det också 70-200mm 2.8 L II IS USM, som funkar grymt bra som porträttobjektiv och 24-70 mm L 2.8 som jag använder i mitt jobb när jag fotar inredning. Tamrons macro är hälften billigare än Canons men har 5 års garanti, och en otroligt kiva skärpa trots att det känns lite plastigt.
Gillar dina bilder, har följt med dig ett tag men inte skrivit förrän nu.
Förstod att du bor i Åbo? Känner till en annan finlandssvensk fotograf där och tänkte att det kanske vore kul att ordna en träff för finlandssvenska tjejfotografer i något skede?

Svar: Tack så mycket för din kommentar! Vad roligt att du läser min blogg, för jag läser ju din också! Jag använder Canons 5d mark II då jag fotar, och den har jag varit supernöjd med. Tack för dina objektivtips, det var roligt att du delade med dig av dem! Det där med en "fototräff" låter ju jättekiva tycker jag! Jag känner också till några här i Åbo som fotograferar och bloggar, så kanske man skulle få ihop ett litet gäng? Det är ju väldigt roligt och givande att träffa likasinnade människor!
Jarina

Kul inlägg!! :) Och så fina bilder!
Älskar 50mm 1,4!!

Svar: Tack så mycket! Vad roligt att inlägget uppskattades! :)
Jarina

Livingwithmycamera.wordpress.com

http://livingwithmycamera.wordpress.com

Vad roligt! Den ide´n får vi spinna vidare på!
Vi kanske kan maila?
creatella(at)parnet.fi är min mailadress :)

Svar: Ja, vad roligt! Jag mejlar dig under nästa vecka så får vi diskutera mer! :)
Jarina

Mohammedi's | Art, model & designer

http://mohammedis.se/

nice

Svar: Tack! :)
Jarina

roligt att läsa:D

Svar: Vad bra! Tack! :)
Jarina

VERONICA - fashionblog

http://vveronicas.com/

Otroligt roligt inlägg att få ser mer "bakom" bilderna :) Underbart! :) Ha en toppendag!

Svar: Tack så mycket! :)
Jarina

Amanda Jona [SPONTAN]

http://spontan.blogg.se

Superbra inlägg, riktigt intressant läsning :)

Svar: Tack du! Vad roligt att det var intressant! :)
Jarina

När Annie fotograferar i Kalifornien

http://narannie.se

Jättefint :-) Jag fotar mest porträtt med mitt 90mm. Gillar inte mitt vidvinkel, vilket är synd för det var jättedyrt. Underbar skärpa och färger men det blir så snett...

Svar: Tack! Porträtt kommer jag fortsättningsvis fota med 50mm och 100mm, men det här får hänga med pp resor och då jag dokumenterar vardagen helt enkelt :)
Jarina





Namn:


E-mail (publiceras ej):


Hemsida/Blogg:













Jarina

Jag är en 25-åring bosatt i Åbo, ursprungligen från Hangö. Jag studerar internationell ekonomi, jobbar med marknadsföring och fotograferar en hel del. Det jag visar upp här är min vardag - en vardag där fokuset ligger på bilderna. Hoppas du trivs!

Kontakt: [email protected]








   Kategorier

Vardagligt
Jag själv
Vardag
Telefonbilder
Evenemang
Inredning
Kaffedags
Resor

Fotografering
Porträtt
Studenter
Bröllop
Kärlek
Behind the scenes

Tips
Fototips-fredag
Andra fototips
Kamerateknik
Redigeringstips





   Arkiv

2018
01, 02, 03, 04, 05, 06,
07, 08, 09, 10, 11, 12

2017
01, 02, 03, 04, 05, 06,
07, 08, 09, 10, 11, 12

2016
01, 02, 03, 04, 05, 06,
07, 08, 09, 10, 11, 12

2015
01, 02, 03, 04, 05, 06,
07, 08, 09,10, 11, 12

2014
01, 02, 03, 04, 05, 06,
07, 08, 09,10, 11, 12

2013
01, 02, 03, 04, 05, 06,
07, 08, 09, 10, 11, 12

2012
01, 02, 03, 04, 05, 06,
07, 08, 09, 10, 11, 12





bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar